Mer AI, ökad hållbarhet och större fokus på välmående. Inte så förvånande när det kommer till resetrender 2025. Men att fler prioriterar adrenalin framför avkoppling, att män söker män och att resenärer föredrar natt framför dag, sticker däremot ut.
Booking.coms årliga undersökning över resetrender* som gjordes inför reseåret 2025, visar en attitydförändring i hur dagens resenärer anser att resandet ska se ut. Dels efterfrågas nya sätt att uppleva världen på, dels fyller resandet helt nya funktioner. Och flertalet researrangörer är inte sena med att haka på de nya resetrenderna.
Med dagens nya teknik är det också lättare för resenären 2025 att hitta resor som uppfyller dess individuella behov. Hela 45 % av de svenska resenärerna kommer att ta hjälp av AI-verktyg i jakt på äventyr, men de tar också ansvar för hur tekniken används. 50 % kommer undvika att tagga mindre kända platser på sociala medier för att inte locka dit för stora turisthorder. Samtidigt hoppas 51 % kunna använda tekniken för att hitta just sådana platser och 9 % använder redan appar för det.
Några stora researrangörer som använder AI är Expedia, Kayak och Booking.com, men även mindre företag inom resebranschen implementerar alltmer AI-lösningar för att förbättra servicen.
En annan trend 2025 är att resenärer anländer allt tidigare till sina avgångar. Starten på semestern börjar redan på flygplatsen och ungefär en femtedel av de svenska resenärerna vill besöka vissa resmål på grund av deras flygplatser. Hela 38 % är nyfikna på flygplatser som erbjuder specifika upplevelser och faciliteter, från sovkapslar och spa-upplevelser till Michelin-restauranger.
The World Airline and Airport Star Rating programme Skytrax, tar varje år fram en topplista över världens bästa flygplatser, utifrån kvalitet och service. Under många år har Changi i Singapore och Hamad i Doha varit ständiga konkurrenter. År 2023 vann Singapore, men 2024 hamnade Hamad återigen i topp.
En tydlig trend 2025 är att resenärerna bryr sig om såväl kostnad som klimat. 48 % är mer sparsamma under sina resor och 62 % stramar åt budgeten för att maximera sina upplevelser via vintage-souvenirer.
Även semestergarderoberna blir mer hållbara. Hela 44 % svenska resenärer uppger att de hellre shoppar under resan snarare än innan. Den andelen är 54 % bland generation Z (folk födda mellan 1990 och 2010). Och 50 % av dem second hand-shoppar på semestern.
Både i Stockholm, Göteborg och Malmö finns en mängd stora, välfyllda second hand-butiker att fynda semesterplaggen i. Här är några favoriter: Arkivet, Aplace, Juno Juno, Abiti, Mani, Wågat & Schöönt
Reseåret 2025 trotsar många resenärer både ålder och förväntningar. 20 % av dagens babyboomers (personer födda mellan 1946 och 1964) söker äventyr på semestern (en ökning från 12 % föregående år) och 22 % vill vara lika våghalsiga som man var på yngre dar. Några exempel på aktiviteter är ridning, kanotpaddling och bergsvandring, men det finns också en ännu modigare grupp som bland annat vill hoppa fallskärm, testa grottdykning och vulkansurfa.
Några exempel på mer fartfyllda resor är HorsXplores ridresor, LaPoint Surfcamps och Vulkanresor,
2025 är året då manliga stereotypa förväntningar och machonormer överges. Manliga resenärer värderar istället välbefinnande på semestern. 32 % vill resa för att slippa vardagsstressen, 31 % för att ladda batterierna, 18 % för att förbättra sin mentala hälsa och 27 % för att satsa på personlig utveckling.
Även manlig samvaro prioriteras, 14 % överväger att välja en resa för enbart män för att hantera sin ensamhet. Mer än en fjärdedel vill träffa nya vänner och 12 % vill bli bättre på att skapa goda relationer med vänner och familj.
Idag anordnar de allra flesta researrangörer singelresor. Några exempel är: Singelresor, GoActive och Kulturresor Europa.
Reseåret 2025 väljer 44 % samtidigt att resa istället för att spara pengarna till barnens framtida arv. Däremot är de äldre släktingarna mer generösa och spenderar hellre pengarna på att hjälpa sina familjer och särskilt de yngre generationerna, genom att betala för kommande semestrar.
Några kända researrangörer som anordnar bra familjeresor är Swetours, Hummingbirds och Världens resor.
Med ökad samhällsacceptans för så kallad "neurodivergens" (diagnoser såsom ADHD, autism och dyslexi) i kombination med ny teknik, kommer neurodivergenta resenärer resande förändras dramatiskt. Över hälften av de svenska resenärerna efterfrågar AI-verktyg som ger aktuell reseinformation och förslag på lugnare platser på flygplatser och hotell. Och hela 56 % vill ha ett branschomfattande initiativ som förmedlar dessa behov. Det är såklart även fördelaktigt för människor med funktionshinder eller andra särskilda behov.
Några av de största resebyråerna som erbjuder specialresor för särskilda behov är Apollo, Ving och TUI.
En annan tydlig trend är att semestern inte längre bara är till för avkoppling, utan även för att förbättra hälsan. Hela 47 % skulle betala för en semester vars enda syfte är att förlänga livet och öka välbefinnandet, många går också igenom en föryngrande behandling på semestern. Drygt hälften söker nya aktiviteter att ta med hem.
SpaDreams, Happydays och Travelconcept är arrangörer specialiserade på Ayurveda, spa- och hälsoresor.
Reseåret 2025 vill 44% av de svenska resenärerna besöka resmål där de kan uppleva natthimlen och deras bucket lists toppas av stjärnskådning (63 %), stjärnguider (41 %), unika kosmiska händelser (51 %) och spårning av stjärnbilder (39 %).
Även klimatförändringarna påverkar. Många undviker höga dagstemperaturer, andra vill semestra på svalare platser. 42 % vill minska tiden i solen och 43 % vara aktiva när solen står som lägst.
Här är exempel på resebyråer som erbjuder rymdresor, norrsken och stjärnskådning; Travelbeyond, Icelandair och Söderhavsresor.
*Undersökningen "Travel predictions 2025" genomfördes på beställning av Booking.com via en online-enkät under 2024. Totalt deltog 27 713 personer ur ett urval vuxna personer ifrån 33 olika länder och områden, som planerade att resa privat eller i jobbet under de kommande 12–24 månaderna.