Toyota Land Cruiser har sedan 1951 varit synonymt med robusthet, tillförlitlighet och framkomlighet. Vi åkte till Marocko för att sätta den senaste generationen på prov.
Toyota Land Cruiser är den modell som funnits längst i Toyotas utbud och en av de mest långlivade bilarna i världen. Över 10 miljoner exemplar har byggts och skickats ut i tjänst i mer än 170 länder.
Filosofin är enkel: Land Cruiser ska kunna ta dig ända fram även när kartan tar slut och civilisationen är ett minne blott. Bland dess målgrupp återfinns äventyrare, forskare, FN-personal och militärer, sådana som behöver de mest robusta marknaden kan erbjuda. Japanerna utvecklar Land Cruiser enligt den kompromisslösa principen kowashikiri, vilket innebär att bilen testas tills den går sönder – och därefter byggs ännu starkare.
Vår resa började i Ifrane, en stad med tydliga franska anor från 1951, samma år som Land Cruiser debuterade. Åsnor och hästar samsas med moderna bilar på vägar som skiftar från spegelblank asfalt till något som mest liknar månens yta.
Expedition Atlas – namnet på vårt äventyr – tog oss genom ett lapptäcke av terräng: grusvägar, steniga klipphyllor och slingrande bergspass.
Samtliga knappar och reglage är robusta, och har en påtaglig kvalitetskänsla. Med Land Cruiser 250 har Toyota satsat hårt på teknik som gör expeditionerna bortom asfalten enklare.
Bland bilens funktioner finns exempelvis en krypkörningsassistent som håller jämn hastighet vid terrängkörning och branta sluttningar. Crawl Control fungerar som en farthållare för tuff terräng och ser till att föraren kan fokusera på styrningen.
Sammanfattningsvis är nya Land Cruiser fylld av hjälpsystem som gör terrängkörning tillgänglig för alla – oavsett förarens erfarenhet. Trots sina terrängdäck är ljudnivån i kupén låg, och fjädringen slukar ojämnheter med lätthet. Vi konstaterade snabbt att Land Cruiser är immun mot Marockos många potthål.
Vi styrde rakt upp i Atlasbergen och möttes av en miljö som kändes som en korsning mellan Grand Canyon och den afrikanska savannen. Den släta asfalten övergick snabbt till grus och därefter sten. Snart klättrade vi uppför en smal, stenig väg med stup på ena sidan – ett felsteg och det hade varit slutkört. Med lågväxeln ilagd tog sig bilen sakta men säkert uppåt, likt en bergsget.
Oavsett hur stora stenar eller djupa hål vi stötte på, svalde fjädringen ojämnheterna utan problem. Land Cruiser visar att äventyr inte behöver kompromissa med komfort – även de mer civilt inriktade versionerna erbjuder en imponerande åkkomfort. Ju högre vi kom, desto mer hänförande blev utsikten, medan terrängen blev alltmer utmanande.
Nya Toyota Land Cruiser bär på ett arv som förfinats sedan 1951 – och det märks. Den kombinerar enastående robusthet med hög komfort i ett mer tilltalande paket än någonsin.
Land Cruiser 250 är frihet på hjul och uppmanar till äventyr. Direkt från fabrik, utrustad med terrängdäck, är det bara att styra i valfri riktning och ta sig fram oavsett underlag.
Marocko visade oss sin bästa sida, och trots att landet ligger ett stenkast från Europa bjuder det på fantastiska äventyr och smakupplevelser. Expedition Atlas, i kombination med Toyota Land Cruiser, har verkligen bevisat att offroadkörning aldrig varit enklare.
Frågan är bara – vilken expedition tar vi oss an härnäst?
Läs mer på Toyota.se