Pia Hallström jewellery – tidlösa smycken

Pia Hallströms smyckekarriär har varit långt ifrån rak, även om den på många sätt varit framgångsrik.
Pia Hallströms smyckekarriär har varit långt ifrån rak.
Pia Hallströms smyckekarriär har varit långt ifrån rak.

Pia Hallströms smyckekarriär har varit långt ifrån en rak linje även om den på många sätt varit framgångsrik. Hennes första val inom marknadsföring var helt enkelt inte stimulerande nog utan det byttes mot mode och design ganska snabbt. Inom modevärlden så har framgångarna avlöst varandra genom utbildning på bland annat namnkunniga Parsons och sedan samarbeten med några av världens största märken.

Hon hamnade i London via uppdraget att rebranda Burberry tillsammans med ett handplockat team. Men efter en tid så fick Pia känslan av att behöva utveckla sig istället för att stagnera som modedesigner. Hon gör helt enkelt ingenting halvhjärtat utan låter passion, nyfikenhet och genuint intresse guida hennes utveckling. Smyckesdesign var till en början en hobby som på ett lustfyllt och organiskt sätt växte till vad det är idag.

Smycken får ta tid

Om man tar modeindustrin som exempel så är trycket och tempot mycket högre än till exempel smyckesindustrin där man kan ge olika smycken en mycket längre tid och uppmärksamhet innan produktion. Något som passar Pia Hallström bättre.
- Kunderna är mer tålmodiga, glada och uppmärksamma på detaljer när de väljer smycken än kläder generellt. Det är positivt för mig och passar mig bättre som person och designer. Kunderna väljer smycken som de kan välja konst eller bil. Det är en större process.

Klassiska, tidlösa smycken

Pia jobbar ungefär femtio procent direkt till kund och femtio procent mot butiker utspridda över jordklotet på drömplatser som Monaco, St Tropez, Paris, London och inte minst Stockholm. Hon designar både med klassiska smycken och vill samtidigt hela tiden förnya sig och fördjupa sin kunskap när det gäller smycken och ädelstenar. Under pandemin tog hon steget att bli behörig gemmolog, vilket gör att hon kan gradera ädelstenar själv. Alla stenar som används är certifierade etiskt inköpta kvalitets stenar, vilket Pia tycker är en viktig del av hela verksamheten. Kunderna ska vara trygga och nöjda med allt från idé, råvaror som utförande.

Smyckeskollektioner med karaktär

I höst har Pia förnyat sig själv på många sätt som designer och valt att använda stenar, pärlor och tekniker som inte synts i hennes smyckeskollektioner tidigare. En kollektion består i princip helt av emeralder i olika former och storlekar. Hon har också utvecklat en kollektion där hon blandar oxiderat guld i olika former för att skapa vackra kontraster i smycken tillsammans med pärlor och diamanter i olika färger. Något som skapar en eklektisk dynamik och lyxig premiumkänsla i serien.

Smyckeevents och kundmöten

Pia berättar att hon har arbetat fram ett sätt i hennes verksamhet som gör det enkelt att vara väldigt hands on när det gäller kundfokus. Det känner hon är oerhört viktigt.
-
Många av mina kunder har varit med sedan dag ett. Något som är otroligt kul och hedervärt.
Hon reser ofta runt till butikerna där hennes smycken finns och arrangerar events och kundmöten för att ge dem den uppmärksamhet de förtjänar. Det ger henne energi och inspiration.

Här hittar du Hallströms lookbook

Bucket List-redaktionen

Annons

Senaste artiklarna

Rox resort öppnade officiellt den 1 november 2025.

Hotell

Ny exklusiv strandresort utanför Köpenhamn

Sofia Yoo, Chefredaktör.

november 10, 2025

Vann är en naturskön plats vid Gullmarsfjorden i Bohuslän, perfekt för konferenser.

Spa

156 rum, spa och egen fjord

Sofia Yoo, Chefredaktör

november 6, 2025

KARE Design kliver in på den internationella marknaden

Design

En ny värld av design – i Norden

Sofia Yoo, Chefredaktör

november 5, 2025